Tarihçe

Tarihçe

KSK YELKEN TARİHİ 

1932 yılında Yelken Sporu Karşıyaka’da Şarpi ile başlamıştır. 1933 yılında İstanbul’da yapılan Şarpi sınıfı Türkiye Birinciliği’nde Refik Çullu-Fethi Ilgaz birinci olmuştur. Şarpi sınıfı 1932-1958 yılları arasında yarışmaya devam etmiş. bu yıllarda İzmir Körfezi’nde Göztepe, Demirspor, Karşıyaka ve İzmir Deniz Kulübü sporcuları yarışmışlardır. Bu kulüplerin sporcuları İzmir Bölge ve Türkiye Birinciliklerinde ilk üç dereceyi almışlardır.

Şarpi yarışlarda kullanılan rota: Start (Karşıyaka İskele), Papaz (Bostanlı), Göztepe, Alsancak, Finiş (Karşıyaka İskele). Bu rotanın start ve finişi, merhum Fuat İyimen’in evinin önündeki banyodan yapılırdı.

1947 te Karşıyaka’da yapılan Türkiye Şarpi Birinciliğine 16 şarpi katılmış merhum Haldun Akbulut ve merhum Burhan Ege ekibi bu şampiyonada ikinci olmuşlardır.

1960 dan sonra yarış rotalarında Olimpik üçgen rotalar ve daha sonraları da trapez rotalar kullanılmaya başlandı.

1958 yılından sonra Göztepe-Karşıyaka rekabeti ile İzmir’de dolayısıyla Karşıyaka’da yelken sporu en üst kademelere gelmiş ve bu tarihten sonra yurt içinde ve yurt dışında yapılan uluslararası yarışlarda Kulübümüz Yelken Milli Takımına sporcu vermiştir. 

1940-1948 yılları arasında İzmir’de üç tane Kaba Yole ile de yelken yarışları yapılmıştır. Ancak bu tekneler eğitim teknesi olarak kullanılmıştır.

1952 yılında 3. Cumhurbaşkanı Merhum Celal Bayar’ın emirleri ile Camialtı tersanesinde Pirat sınıfı ahşap yelken yarış tekneleri yaptırılmış ve denizi kıyısı olan illere (İzmir, İstanbul, Kocaeli, Tekirdağ, Çanakkale) ve Van gölüne dağıtılmıştır.

1954 yılında İzmir’de Pirat sınıfı yelken yarışları başlamış ve bu yarışlara Karşıyaka, İzmir Deniz Kulübü ve Göztepe kulüpleri katılmışlardır. Pirat sınıfı yelken yarışları teknenin yelkenine göre Avrupa Pirat veya Yerli Pirat diye iki ayrı katogoride yapılmıştır.


1954 yılında 3. Cumhurbaşkanı Merhum Celal Bayar’ın emri ile Camialtı tersanesi 7 adet dragon tipi yelken yarış teknesi yaptırılmış ve bu teknelerden biri İzmir’e, altısı İstanbul’a verilmiş ve 1955 yılında beş adet daha yaptırılarak İzmir’deki Dragonlar üçe çıkmış ve bir adette Kocaeli’ne verilmiştir.

İzmir’e verilen üç adet dragondan biri Göztepe’de ikisi Karşıyaka kullanılmış ancak bir yıl sonra Göztepe dragona bakamayacağını açıkladığından Dragonu August Mayer marka pamuklu (o zamanki teknolojiye göre dikilmiş) yelkeni (TK 25) ile birlikte Karşıyaka’ya vermiştir.

1968 yılında 8 adet ve 1969 yılında 7 adet maun dragon Yelken Federasyonunca 1971 Akdeniz Oyunları için yaptırılmış ve bu teknelerden 2 adet Karşıyaka’ya 2 adet Göztepe’ye verilmiştir. 1970 de Karşıyaka’da yapılan Dragon Türkiye Birinciliğine 19 dragon ve 1971 de Karşıyaka’da yapılan Türkiye Dragon Birinciliğine 20 tekne katılmıştır. Dragon sınıfı maalesef İzmir’de 1975 yılından sonra tamamen kalkmıştır.

1956 Finn sınıfı tekneleri yurt dışı alımı ile memleketimize gelmiş ve aynı zamanda polyestherden yerli yapımlarda yarışmışlardır. 1962-1972 yıllarında Karşıyaka’da Finn sınıfında 8 yarışçının yarıştığı bilinmektedir. Bu sınıfta Karşıyakalı yelkenciler Balkan, Avrupa ve Dünya Finn Şampiyonalarına katılmışlardır. Finn sınıfında yarışan sporcularımız, Ayhan Öngen, Uğur Gürler, Ufuk Yamansavcı, Özfer Ünübal, Ahmet İçyüz, Gökhan Akdal, Mehmet Ali Yelkenbiçer. Finn sınıfı İzmir’de artık görülmemektedir.

1961 yılında Snipe sınıfı, Yelken Federasyonu tarafından memleketimize getirilmiş, yurt dışından satın alındığı gibi yerli olara maun veya polyesther olarak üretilen snipelarla da yarışılmıştır. Bu sınıfta da pirat sınıfında olduğu gibi Avrupa Snipe ve Yerli Snipe olarak iki katogoride yarışılmıştır. 

Bu sınıfta en büyük aşama, Karşıyaka’nın ev sahipliğinde İzmir Körfezinde yapılan 1966 Avrupa Snipe Gençler, 1967 Snipe Doğu Avrupa ve 1968 Snipe Avrupa Şampiyonalarıdır. 1968 Avrupa Şampiyonasından önce Snipe Haftası yapılmıştır.

1962 de Flying Dutchman sınıfı memleketimize gelmiş ve Kulübümüz bu sınıfta bir çok kere Türkiye Birincisi olmuş, Avrupa ve Balkan Şampiyonalarına katılmışlardır.

1968 yılında Beden Terbiyesi Genel Müdürü merhum Ulvi Yanal’ın talimatı ile, o tarihte merhum Dr. Ziya Demirdöken Federasyon Başkanı idi ve bu talimatın içinde bende vardım, merhum Naci Bey ile birlikte, Makine Kimya Endüstrisi su kontra plağı siparişi verilmiş, ve bu kontrplaklardan Camialtı Tersanesinde 500 adet Optimist yaptırılmış ve bu tekneler, yelken sporu yapılabilecek tüm kıyı şeridindeki ve göl kıyılarındaki yerleşim yerlerindeki kulüplere dağıtılmışlardır. Bu tarihten sonra yelken faaliyeti, ilk defa başlayan illerde Yelken Ajanlıkları faaliyete başlamıştır.

1969 yılında MEB Okul İçi Spor Eğitimi Genel Müdürlüğü ve Boş Zamanları Değerlendirme Genel Müdürlüğü yine Camialtı tersanesine 500 adet Optimist teknesi yaptırmış ve yelken sporu yapılabilecek tüm kıyı şeridindeki ve göl kıyılarındaki yerleşim yerlerindeki ilk okullara dağıtılmışlardır.

Optimist tipi yelken yarış tekneleri 1968 yılından itibaren Kulübümüzde kullanılmaya ve yarışmaya başlamış ve halen de kullanılmaktadır. Bu sınıfta Kulübümüz sporcularından Serhat Altay Balkan Şampiyonu olmuştur.

1971 yılında Karşıyaka’nın ev sahipliğinde Akdeniz Oyunları Yelken Yarışmaları İzmir Körfezinde yapılmıştır. Bu yarışmalar Dragon, Finn ve Flying Dutchman sınıfları yarışmış ve her Akdeniz ülkesinden 2 ekip katılmıştır. Bu yarışlara Kulübümüzden Dragon sınıfında merhum Recep Yelkenbiçer, Müjdat Temelli, Hüsnü Levent, Finn sınıfında Ayhan Öngen, Flying Dutchman sınıfında Güçlü Bayer, Uğur Gürler katılmışlardır.

1974 yılında Kulübümüz kayıkhanesinde kurulan atölyede MKE’dan satın alınan su kontrplakları ile Cadet sınıfı yelken yarış tekneleri yapımına başlanmıştır. 

Bu tekneler ile hem daha fazla sporcu yetişmesi sağlanmış hem de diğer kulüplerin gereksinmeleri karşılanmış ve satışlardan da iyi gelir elde edilmiştir. 1974-1981 yıllarında Kulübümüz sporcuları Cadet sınıfında birçok defa İl ve Türkiye Şampiyonu olmuşlardır. 

1983 yılında Yelken Federasyonu Başkanlığı’na atanan Macit Buluç önderliğinde, İzmir İl Müdürü Bahri Vreskala 'nın çalışmaları sonucu, yurt dışlından Laser ve Laser Radial tipi yelken yarış tekneleri (1 gövde, 2 arma) getirilmiş ve yelken sporu bulunan kulüplere tekne bedeline % 50 katılım ile verilmiş ve böyle Laser ve Laser Radial sınıfları da yelkenciliğimizin birden gelişmesini sağlamıştır. 1987 yılına kadar Yelken Federasyonu ve İzmir İl Müdürlüğünün çalışmaları sonucu yurt dışından 253 Laser, Laser Radial, Optimist ve 470 sınıf yelken yarış teknesi satın alınmış ve yukarıda açıklandığı gibi % 50 bedel ile kulüplere verilmiştir.

1978 ve 1979 yıllarında 380 tipi yerli üretim yarış tekneleri görülmüş hatta Kulübümüz de bu tekneler ile yarışlara katılmıştır. Ancak bu teknelerin tamamen yerli olması ve IYRU tarafından benimsenmemesi, bu tipin ölü doğmasına sebep olmuş ve Kulübümüzdeki 3 tekne tatil köylerine verilmiştir.

470 sınıfı yelken yarışları 1984 yılında ilerleme kaydetmiş yerli üretimden faydalanma yoluna gidilmiş ancak yerli üretim başarılı olamamıştır. Bu sınıf teknelerde dış alıma bağlı kalındığından ve tekneler çok pahalı olduğundan yalnızca İstanbul kulüpleri ile kulübümüzde bulunmaktadır ve yarışmaya devam etmektedirler.

Laser 4.7 sınıf ise bilindiği gibi Laser veya Laser Radial tipi yelken yarış teknesinde üst direğin daha kısa olması sonucu doğmuştur. Laser (std) yelken alanı 7.2 m² Laser Radial’ın yelken alanı 5.2 m² ve Laser 4.7’in yelken alanı ise 4.7 m² dir ve ayrı ayrı birlikleri bulunmaktadır.

420 sınıf yelken yarışı tekneleri dış alım yolu ile edinilmiş ancak fazla başarılı olamamıştır. Kulübümüz bu sınıf yeniden canlandırmak için çalışmaktadır.

2000 yılından sonra IOS veya IOR ve daha sonra RC1, RC2, RC3, Gezi sınıf yatların artması sonucu Kulübümüzde de yat yarışlarına kayma olmuş ve şu anda 4 yat ekibimiz Bodrum, Marmaris veya İstanbul’da yarışmaktadırlar.


1953 yılında 3. Cumhurbaşkanı merhum Celal Bayar’in isteği üzerine biri Göztepe’de diğeri Karşıyaka’da olmak üzere iki lokalli İzmir Deniz Kulübü kurulmuştur. 1960 yılında İzmir Deniz Kulübünün Göztepe Lokali, Göztepe Spor kulübü, Denizcilik Şubesi Derneği adı altında tüzel kişilik kazanmıştır. 1961 yılında İzmir Deniz Kulübü kendini fesih ederek Karşıyaka Spor Kulübü ile birleşmiş ve Karşıyaka Spor Kulübü Deniz ve Tenis Şubesi doğmuştur. Karşıyaka Yelken lokali 1961 tarihinde yapılmıştır. 1964 yılında Deniz ve Tenis Şubeleri de ayrılarak Karşıyaka Spor Kulübü Yelken Şubesi oluşmuştur. 

1964 yılında Beden Terbiyesi Genel Müdürlüğü’nün tapulu taşınmazı olan ve 1954 yılında yıkılan 50 metre yüzme havuzunun deniz tarafına 125 uzunluğunda ve 90º doğuya dönüşlü 50 metre uzunluğunda mendirek (iskele) yapılmıştır. Yüzme havuzunun bulunduğu alan doldurularak tekne park alanı haline getirilmiştir.

1964 yılında lokalin arkasındaki Beden Terbiyesi Genel Müdürlüğü’nün tapulu taşınmazı üzerine müteahhit Sayın Aydın Kaymak tarafından kayıkhane yapılmış ve daha sonra 1966, 1967 ve 1968 yıllarında yapılan Avrupa Gençler, Doğu Avrupa ve Avrupa Snipe sınıfı şampiyonaları için tenis kortunun birinin alınması ile genişletilmiştir. 

Deniz kenarında bulunan Karşıyaka Yelken Tesisi ise 1998 yılında yapılan Karşıyaka Sahil Bandı İmar Planına göre yapılmaya başlanmış ve 2005 yılında Universiade için 2.0 tonluk vinci, 10 tonluk ırgatı, 2 adet kızağı, 150 laser veya 470 veya 300 optimist teknesi park yeri, ayrıca windsurfler için çim saha, deniz bandında telsizi, 24 m² yarış ofisi, bilgisayar ve anons sistemleri, gece aydınlatılması ve 330 m² sundurma alanı ve atölyesi ve yangın savunma sistemi ile bugünkü durumuna ulaşmıştır.

Tesisi bugünkü duruma gelmesini sağlayan İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı merhum Ahmet Priştina’yı rahmetle anıyoruz. Ruhu şad olsun, ışılar içinde yatsın.

2015 yılı haziran ayında, KSK Yelken 'in yönetim bina ve lokali, Karşıyaka Stadı ve sosyal tesislerinin inşaatına başlanacak olması nedeniyle boşaltılmış ve deniz kenarındaki alana taşınmıştır. Çok kısa bir zamanda Şube yönetimi kendi olanakları ile sağladığı paralarla prefabrik tek katlı bir yapı inşa etmiştir. Soyunma odaları, toplantı salonu, yönetim odası, mutfak ve sosyal mekanın bulunduğu kapalı alanın yanı sıra açık bir lokal oluşturulmuştur. Kayıkhane bölümü düzenlenmiş böylece KSK Yelken yeni bir mekana sahip olmuştur.



KARŞIYAKA SPOR KULÜBÜ YELKEN ŞUBESİ ŞEREF TABLOSU

Başkanlanmız

Selçuk Yaşar, Ahmet Isfendiyaroğlu, Necdet Özşener, Çetin Taşkıngenç, Alaettın Kaymak, Muhittin Işçimenler, Selamı Akdal, Atılla Acar, Hüsnü Levent, Feridun Boyer, Gencer Koyuncuoğlu, Serdar Zenger, Seyhan Evlioğlu, Suat Toraman, SecderAkıncı, Seyhan Evlioğlu

Yelken Federasyonu Başkanlanmız

Fethi K Alpdoğan

Yelken Federasyonu As Başkanlanmız

Niyazı Mesta, Muhittin Işçimenler

Yelken Federasyonu Yönetim Kurulu Üyelerimiz

Ahmet İsferdiyaroğlu Tuncay Kökbuğur. Hüsnü Levent, Altuğ Duransoy. Serdar Zenger. Baha Tündoğan, Tahsin Erkan

Uluslararası Yelken Hakemlerimiz

Hüsnü Levent(IJ), Umur Aydınoğlu (IJ)

Uluslararası Yanş Kurulu Başkanlanmız

Hüsnü Levent (IRO)


Uluslararası Birlik Üyelerimiz

Hüsnü Levent (İSAF). Umur Aydınoğlu (IODA)

Ulusal Takım Antrenörlerimiz

Tuncay Kökbuğur Hüsnü Levent Mert Karakaplan. Uğur Gürler. GamzeAltay, Serhat Altay, Kaan Ozgönenç

Merkez Hakem Kurulu As Başkanlarımız

Umur Aydınoğlu. Abdullah Akçakal

Merkez Hakem Kurulu Üyelerimiz

Tuncay Kökbuğur. Erkunt Kadakgil Abdullah Akçakal. Hüsnü Levent. Çoşkun Sabuncuoğlu. BahaTündoğan

Ulusal Hakemlerimiz

Abdullah Akçakal Serhat Altay. Mustafa Ambara. Hürol Arıkan. Varol Çelıkel. Samim Dane. Altuğ Duransoy.

Mithat Erefe, Nihat Erefe Tahsin Erkan. Seyhan Evlıoğlu. Erkunt Kadakgıl Süreyya Karakaplan. Ülkü Karlı, Yıldırım Kocabalkanlı Çağlar Kocatoros Yıldırım Gezgin, Hami Gurtunca. Orhan Ipekoğlu. Çoşkun, Sabuncuoğlu. Alp Salman Alı Sürel Melih Okerman, Müjdat özbalkan. Cevdet Ozgönenç Kaan Ozgönenç,

Necdet Özşener. Sedat Temelli. Hazım Vârhan Melih Yamansavcı. Ersin Yazgan, Müfit Yılmaz, Serdar Zenger

Deniz Heyeti Reislerimiz (1932-1938)

Dz BnbRıfatBey Adıl Boğa. TahırMeleksoy, NecipOkaner

Su Sporları Ajanlarımız (1938-1957)

Cevdet Ültaner. Azmi Zallak. Doğan Dülge. Rahmi Zallak Fethi K. Alpdoğan

Yelken A janlarımız (1957-1988)

Haldun Akbulut, Oral Üçer. Tuncay Kökbuğur. Altuğ Duransoy. Abdullah Akçakal. Mithat Erefe Hazım Terhan, Umur Aydınoğlu,

YelkenTemsilcilerimiz (1988 den sonra) 

Mithat Erefe. Erkunt Kadakgil. Yıldırım Kocabalkanlı 


Balkan Şampiyonlarımız

Serhat Altay (Optimist), Serhat Altay (470). Kaan Ozgönenç (470), Güray Zümbül (Laser-Radial), Onur Derebaşı (Laser- Radial)

Avrupa Şampiyonlarımız

Onur Derebaşı (Laser-Radial)

Avrupa Kupası Gençler Şampiyonlarımız

Serkan Yapan (Laser-Radial)

Dünya Şampiyonlanmız

Güray Zümbül (Laser-Radial). Onur Derebaşı (Laser-4.7)

TM OK Fair Play Sporcularımız

Varol Hepoğuşlar

TM OK Üyelerimiz

Hüsnü Levent

Ulusal Gemicimiz

Raşit Cevher

Ulusal Sporcularımız

Tarkan Akdoğan. Yasemin Akyıl, Ali ihsan Albere. Gamze Altay. Serhat Altay Mustafa Ambarcı, Bülent An, Tolga Aşçı. Fatih Aydemir. Umur Aydınoğlu, Murat Balköse. Kaan Barbuk. Güçlü Bayer. Alı Candanadam. Ali Cebeci. Levent Çelebi. Mustafa Çelebi. Melıs Çetıner, Samim Dane, Onur Derebaşı. Bahadır Ekin, Şener Frik. Yiğitcan Gülle, İsmail Gulsoy. Şahsuvar Güngör, Uğur Gürler, Savaş Heptaşkın. Varol Hepoğuşlar. Yücel Hepoğuşlar, Berk Kadakgil, Erdem Kaçka. Efe Karakaplan. Hakan Karakaplan. Mert Karakaplan. Süreyya Karakaplan, Cansın Karga. Pelin Korkut. Tünay Kaya Çağlar Kocatoros, Süleyman Külçe. Yıldırım Kocabalkanlı, Ali Lahur, Hüsnü Levent. Hüseyin Madenoğlu. Alen Mason. Bılhan Merzeci Murat Nalbantoğlu. Kaan İlgaz, özgür İnam. Koıtıan Ipektepe Celal Işçimenler Onur Pekçetin. Aydın Sal. Alp Salman. Osman Sekkin, Suha Şendıl. Metin Şerifhan Murat Sert. Murat Tan. Müjdat Temelli. Sedat Temelli. Yücel Oğultürk, Ayhan Ongen. Canip özışık Cemal Ozdıyar, Engin Oztok. Kaan Ozgönenç. Akın Tabaklar, Tolga Yağlı. Oktay Yar Serkan Yapan. Ufuk Yamansavcı. Ersin Yazgan Mehmet Alı Yelkenbiçer, Recep Yelkenbıçer, Eray Zümbül, Güray Zümbül


(31.07.2005‘e göre)

KSK.ORG.TR Tüm Hakları Saklıdır, Copyright 2015. Tasarım ve Programlama : Ünlem Bilişim.